Mini-recensioner

Finnish, Swedish, Danish, Norse etc...
Luxie

Mini-recensioner

Post by Luxie » Tue Jun 06, 2006 12:53 pm

Jag tänkte att vi här kan posta recensioner av filmer vi har sett. De behöver inte vara så långa, men så att vi andra kan få en uppfattning om filmen. Det finns redan en sådan här topic, är medveten om det, men det kan vara lättare att förklara vissa saker på svenska. Tycker ni det är en bra idé?

thecrazy88

Re: Mini-recensioner

Post by thecrazy88 » Tue Jun 06, 2006 3:18 pm

ok!
Matador
(originaltitel: The Matador)
Skådespelare: Greg Kinnear, Pierce Brosnan.

Handlar om Julian (Pierce) som är torped och Danny (Greg) som är typ egenföretagare eller nått (hehe). De träffas iaf på ett hotell, Julian är på uppdrag och Danny ska försöka få ett jobb (hrm..)
Jaja, Julian är iaf hel-knäpp, har usel humor och alla liknelser han säger har något med sex att göra och Danny har otur hela tiden och är väl annars ganska normal :P
De blir iaf vänner och det går väl sådär, haha ... ;D

Jag trodde att de var bögar för hela tiden snackar de om nått som hände innan de skildes :P ;D jaja, det får man väl se själv ;)

Gick och såg den för att jag blev rekommenderad den men mja, så bra va den inte.

Mitt betyg: 6/10

2 av Julians åtskilliga sex-liknelser, hehe:

Julian Noble: I look like a Bangkok hooker on a Sunday morning, after the navy's left town.

Julian Noble: I'm as serious as an erection problem.

Luxie

Post by Luxie » Tue Jun 06, 2006 3:24 pm

Hahahahaha! ;D Jag förstår varför du trodde de var gay! (jag syftar på replikerna, har inte sett filmen)

Luxie

Post by Luxie » Tue Jun 06, 2006 8:45 pm

jag såg Azumi igår, orkar inte leta upp vilka som var med och så (slacker)

Iallafall så var vissa grejer coola, men filmen var tråkig. Det kändes som att man hoppade för mycket, och att man inte fick lära känna karaktärerna så mycket. Detta gjorde att jag sket fullständigt i hur det gick för dem.

Och så drag-snubben: vad är hans problem? En riktig idiot som störde mig.
Lönnmördarana (Azumis gäng) var lite för blödiga för min smak. Azumi själv skulle vara så himla grym, men var skitblödig. Och sen så skulle hon helt plötsligt rädda dagen, och vara stentuff men jag gick inte på det riktigt. Och lönnmördarna var ganska kassa också.
Ska inte säga mer, haha, lovar ;D

Jag gav den här 5.5 av 10. Förstår inte tjusningen med den.

Jag är bra på recensioner, jag lovar, men jag orkade inte vara seriös

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Tue Jun 06, 2006 8:54 pm

hahahahah jaja ;) oooorkade inte ;)

Luxie

Post by Luxie » Tue Jun 06, 2006 8:58 pm

Hahaha, ja, jag är ju en slö jävel! ;D

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Thu Jun 15, 2006 8:05 am

Just My Luck
(http://www.imdb.com/title/tt0397078/)

Skådspelare: Lindsay Lohan, Chris Pine

Tycker du om att se Lindsay Lohan klanta sig med precis allt hon gör? Stå då ut med de första 30 lyckosamma minuterna och se sen Lindsay bl.a ramla i lera, förvandla ett rum till ett moln med skum och kortsluta ett helt hyreshus. Den stackars killen som i början har otur och sen får tur, honom kan man inte annat än tycka om, förutom att han har dålig smak i tjejer (Lohan :-X) så är han den som man SKA tycka om och den som tycker om gay-Lindsay får fan me mej att göra.

Bästa citat:
"Your moon is in Uranus" ;D

Luxie

Post by Luxie » Thu Jun 15, 2006 11:08 am

Hahaha, underbar recension! ;D

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Fri Jun 16, 2006 10:46 am

Funderar på om inte dte är mitt kall. jga borde kanske bli recensent ;) hahhahahah

Luxie

Post by Luxie » Fri Jun 16, 2006 10:48 am

Hehehe, jag tror det med! ;) ;D

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Fri Jun 16, 2006 10:50 am

Jag har ju verkligen ordets gåva.... ha ha

Luxie

Post by Luxie » Fri Jun 16, 2006 10:56 am

Hehehe, ja, jag vet ingen annan som kan prata så som du, hahaha ;D ;D :P

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Fri Jun 16, 2006 10:58 am

haha, lol, är det bra eller dåligt? hahahaha

Jag lovar att se nån film jag inte sett innan och skriva en recention! innan jag åkt till landet.

Luxie

Post by Luxie » Fri Jun 16, 2006 11:01 am

Ok, ska göra samma sak, fast mer seriöst denna gången, hehe ;D :P

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Fri Jun 16, 2006 11:02 am

Ja annars kommer :police: :police: och tar dej!

Själv så är man alltid seriös.

seriöst!

ja, seriöst!!!

nää jag skojja ba ;D ;D ;D

Luxie

Post by Luxie » Fri Jun 16, 2006 11:05 am

Hahahaha! ;D ;D Jag ska va seriöst seriös ;) ;D

Bad Max
Fucking Professional

Post by Bad Max » Fri Jun 16, 2006 11:15 am

:D ni är bara för sköna!  ;D
Image
The German will be sickened by us, the German will talk about us, and the German will fear us.

Luxie

Post by Luxie » Fri Jun 16, 2006 11:27 am

hehehe, tackar! ;D ;)

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Fri Jun 16, 2006 11:28 am

Det va illa menat, jag lovar!!!! ;D ;)

Bad Max
Fucking Professional

Post by Bad Max » Fri Jun 16, 2006 11:28 am

of course not  ;)
Image
The German will be sickened by us, the German will talk about us, and the German will fear us.

Luxie

Post by Luxie » Fri Jun 16, 2006 11:53 am

Näe, Max är en snäll och söt kille ;)

Bad Max
Fucking Professional

Post by Bad Max » Fri Jun 16, 2006 11:54 am

Of Course  ;)
Image

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Fri Jun 16, 2006 3:29 pm

Jaja.... Jag tror på det så mycket jag själv vill ;)

Luxie

Post by Luxie » Fri Jun 16, 2006 4:36 pm

Jag tycker han är det iaf!

Bad Max
Fucking Professional

Post by Bad Max » Wed Jul 05, 2006 1:48 am

''Once Upon a Time in the West''
Regi: Sergio Leone
Manus: Bernardo Bertolucci,Dario Argento och Sergio Leone

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Once_upon_ ... n_the_west
IMDB:http://www.imdb.com/title/tt0064116/

Skådisar: Jack Elam, Woody Strode, Jason Robards, Charles Bronson, Henry Fonda och Claudia Cardinale

Denna film är den ultimata västern filmen, och jag vet inte hur jag ska förklara men jag ska försöka.
Det är en hyllning till dom klassiska amerikanska western filmerna som Shane, High Noon och 3:10 to Yuma men alltid är tvärtom!!
Ett tips för dom som inte sett den: Se den!
Alltid är perfekt! Musiken, närbilderna samspelet mellan musiken och bilderna, humorn, storyn, Karaktärerna och skådespelar insatserna gör det till världens mest välregisserade,väl planerade, och vackraste film jag nånsin sett och en av dom coolaste. Om du gillar Tarantino kommer du älska Leone.

10/10
Last edited by Bad Max on Wed Jul 05, 2006 1:56 am, edited 1 time in total.
Image

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Sun Jul 16, 2006 11:24 am

Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest
Regi: Gore Verbinski
Skådespelare: Johnny Depp, Keira Knightley, Orlando Bloom, Stellan Skarsgård, Bill Nighy, m.fl
http://www.imdb.com/title/tt0383574/

Första filmen var helt underbar, själv gick jag på den 2 gånger på bio och lyckades tjata till mej en imporversion långt före den svenska versionen för att kunna skryta för mina vänner ;). Första filmen hade allt, en snygg och aspackad Johnny Depp, en fjantig Orlando Bloom att skratta åt, en supercool Geoffrey Rush och lite annat oxå. Den var helt enkelt super! Nu har allt blivit aningen hypat med Pirates och den är kanske LITE överskattad fjåååååårtis-film men jag kan fan inte sluta gilla den :P
Över till tvåan då. Om jag var en rik producent och någon bad mej att producera en Pirates-film med Mr. Depp så skulle jag inte tveka en sekund utan slänga fram checkhäftet. Kan något gå fel? Jodå. Men vafan, jag får nog en jäkla massa pengar ändå, så tji fick ni ;D
Filmen är absolut inte lika bra som nummer ett, därmed inte sagt att den är dålig. Mycket bra specialeffekter, väldigt påkostade kostymer/miljöer och mycket bra skådespelare.

Handlingen i tvåan är i korthet: Jack Sparrow har sålt sin själ till en man med väldiga problem med hyn (aka bläckfisksansiktet, spelas av den alltid så bra Bill Nighy) för att få segla Svarta Pärlan igen. Nu har 13 år gått sedan han la det löftet och nu måste han betala. Han försöker köpa sig ur det och lurar Will Turner som har lite problem med frun, deras bröllop har blivit uppskjutet på grund av överhängande problem (haha, fattar ni? "hängande" ;D).

I denna film får vi träffa Wills far som spelas av Sveriges stolthet nr. 2, Stellan Skarsgård (Stormare är alltid nummer 1 imo), Davy Jones som spelas av Bill Nighy (redan sagts men han är värd att nämnas igen ;)) och förutom alla andra så får vi återse en gammal vän, en favorit från förra delen som man inte trodde längre seglade på böljan den blå.

Glöm sen inte bort att Keira sa att Johnny Depp är bättre på att hångla än Orlando. Jag är mycket beredd på att tro på det. (men jag skulle vilja ha "fysiskt" bevis på det ;D ;D)

Bästa citaten
Elizabeth Swann: There will come a moment when you have the chance to do the right thing.
Jack Sparrow: I love those moments. I like to wave at them as they pass by.

Pintel: ...I always heard it said "kray-kin"
Ragetti: What? with a long A? Na-na-na-na-no-no no "Krah-ken"'s how it's pronounced in the original Scandinavian, and "Krakken"'s closer to that.
Pintel: Well we ain't original Scandinavians, are we?
Ragetti: It's a mythological creature, I can calls it what I wants!

Louise "spammaren" ger betyget: 8/10
Last edited by thecrazy88 on Sun Jul 16, 2006 11:40 am, edited 1 time in total.

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Wed Jul 19, 2006 9:46 am

Lucky Number Slevin

Regi: Paul McGuigan
Skådespelare: Josh Hartnett, Lucy Liu, Bruce Willis, Morgan Freeman, SIR (observera SIR!!!!) Ben Kingsley, mfl.
http://www.imdb.com/title/tt0425210/quotes

Slevin har lite otur och otur kommer ju alltid i 3. Han får sparken från sitt jobb, hans lägenhet blir besprutad mot termiter, hans flickvän är otrogen och det första som händer när han ska hälsa på en kompis i New York är att han blir rånad på sin plånboken och resten av filmen har lyckan att gå omkring med en bruten näsa.
"Men, du sa ju att otur kommer alltid i 3? Detdär var 4!!" Ja men för att ta det i Slevins ord: när det väl rullar på så fortsätter det bara ;-)

Lille Slevin kommer med sin snea näsa till sin väns lägenhet som stÃ¥r olÃ¥st utan att nÃ¥gon är där. Grannen Lindsay kommer över och börjar prata om allt möjligt mellan himmel och jord, hon är en riktigt nyfiken en oxÃ¥.  Sen börjar allt det mystiska. Slevin tas för sin vän Nick Fisher som är skyldig pengar och allt vad han är. Slevin fÃ¥r nu "betala" tillbaka skulden Ã¥t sin vän genom bÃ¥de pengar och uppdrag.

Jag ska säga att jag var mycket positivt överraskad av denna film! Trodde inte att den skulle vara såhär bra. För att citera min kompis (mitt i filmen): "DENHÄR FILMEN VERKAR JU BRA". hehe.

Bästa citaten (och det är ganska många :p):

Slevin: Anything else you want to tell me?
The Boss: I suppose I don't need to say anything as terribly cliche as "go to the police and you're a dead man".
Slevin: I think you just did.
The Boss: I guess I did.

Slevin: How did you find out about us?
Mr. Goodkat: I'm a world-class assassin, fuckhead. How do you think I found out?

Slevin: I'm not gay.
Brikowski: I'm a cop.
Slevin: Well, I'm not a robber if you catch my drift.

The Boss: They call him "the Fairy"...
Slevin: Why do they call him "the Fairy"?
The Boss: Because he's a fairy.
Slevin: What, he's got wings... he flies around sprinkling magic dust on people?
The Boss: He's a homosexual!

Lindsey: How ironic.
Slevin Kelevra: I know. They live right across from each other.
Lindsey: No. A mobster with a gay son. That's ironic.

Slevin: They call him the Rabbi.
Lindsey: Why do they call him the Rabbi?
Slevin: Because he's a Rabbi.

8/10 tror jag allt att jag gav den?

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Tue Aug 29, 2006 6:53 pm

Snakes on a Plane
Skådisar: Samuel Motherfucking Jackson
Regissör: Whatever, inte S Jackson iaf ;)

Kom inte till denna film och vänta dig en superbra story, för superbra story kanske den inte har. Kom till denna film och vänta dej 1h och 40 minuter (ca :P) skrikande, applåderande, ormar och nån jävla Hawaii maffia.
Storyn i kort är iaf såhär: FBI-agenten spelad av Samuel MOTHERFUCKING Jackson ska följa med att vittne, som har sett en maffiaboss mörda, till LA för att vittna. På planet smugglas en massa ormar ombord av Maffiabossen, för att antingen de ska döda vittnet, eller att planet ska störta.
På planet har vi de vanliga passagerarna: paret på smekmånad, Rapparen (med sina 2 livvakter såklart, respeeekt!), killen som naturligtvis blir biten i sin favorit kroppsdel ;-) och den dumma bimboblondinen såklart för att nämna några.

Applåder och skrik och allt! You gotta watch it! :D

Kan man ge 10/10 i betyg? Jag är villig att göra det!

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Wed Aug 30, 2006 1:46 pm

Thank You For Smoking

[img width=500 height=342]http://images.allmoviephoto.com/2006_Th ... ng_009.jpg[/img]
Mod-squad

Skådespelare: Aaron Eckhart, Katie Holmes, Adam Brody, m.fl
Regissör: Jason Reitman
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=jiPaCBmN6Vs

'Thank you for smoking' står det på en skylt på Nick Naylors skrivbord. Nick's jobb är att prata, och prata är han bra på. Han ska nämligen försvara en av de största dödsorsakerna i usa, rökning. Nick anser att alla bör ha sin egen åsikt och genom att vinkla saken åt andra hållet så kan han få folk att tycka som honom.
Nicks närmaste vänner är talesmännen för alkoholindustrin och vapenindustrin, tillsammans kallar de sig för mod-squad (mearchans of death).

De roligaste scenerna är helt klart de med mod-gruppen, helt underbart! Annars finns det en massa roliga scener och det var helt klart en bra film!

Michael Jordan plays ball. Charles Manson kills people. I talk.

8/10

Var redo på fredag då min recension av Cars, aka Bilar, kommer!

thecrazy88

Post by thecrazy88 » Sat Sep 02, 2006 8:00 am

Cars

Image
Fillmore.. Älskar ni honom inte redan?

Regi: John Lasseter
Röster: Owen Wilson, Paul Newman, Bonnie Hunt, m.fl

Den sorliga sanningen. Jag börjar bli för gammal för sånt här :( Något jag aldrig trodde skulle hända. Filmen var aaaningen för gullig för mig om jag ska vara helt ärlig. Naturligtvis visste man vad som skulle hända senare i filmen redan en timme innan men ok, det är en barnfilm.
Handlingen i kort är iaf att Lightning McQueen har fastnat i en liten håla, kallad Radiator Spring, och måste laga deras väg samtidigt som han har jättebråttom till ett race is Kalifornien. Han är väldigt självupptagen, men ska han ändras nu? (hallå? klart han ska, det är ju fan en barnfilm! Föregå med gott exempel för helvete)

Ska jag vara helt ärlig så var kortfilmen innan (det är ju alltid det före Pixars filmer som Hitta Nemo och Superhjältarna) mycket bättre.. One man band hette det. Mycket rolig, http://www.pixar.com/shorts/omb/index.html . Dessutom så var eftertexterna också roliga, parodier på Toy Story, A bugs Life och någon annan jag har glömt.. :P

Bäst av allt var dock att Michael Schumacher gjorde rollen som Michael Schumachers ferrari, haha.

Michael Schumacher Ferrari: Hi. Lightning McQueen told me this was the best place in the world to get tires. How about setting me and my friends up with three, four sets each?
Luigi: Aah! Guido! There is a real Michael Schumacher Ferrari in my store! A real Ferrari! Punch me, Guido! Punch me in the face! This is the most glorious day of my life!
[Luigi faints and tips over]
Michael Schumacher Ferrari: Wow.
[Proceeds to speak to Guido in Italian]
Michael Schumacher Ferrari: [Guido faints and tips over]

Lollo "zee zpammare" ger betyget: 5/10
Last edited by thecrazy88 on Sat Sep 02, 2006 9:29 am, edited 1 time in total.

Post Reply